تجربه ای که با هم مرور می کنیم، به عنوان نمونه ای موفق از آموزش و توسعه منابع انسانی، با هدف ارتقای توانمندی علمی، مهارت سخنرانی و ارایه و ترویج فرهنگ کتابخوانی طرح شده است.
روش نوین مربی _ شاگرد (منتور _ منتی) در بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و فوریت های جراحی شهید رجایی
آموزش و توسعه منابع انسانی همواره نیازمند تدوین برنامه ای منسجم برای توانمندسازی و افزایش دانش مدیران و کارکنان با هدف پایش و ارزیابی اثربخشی فعالیت ها بوده است.
روش مربی _ شاگردی (منتور _ منتی) یکی از روش های موثر آموزش و توسعه در سازمان است که نیازمند توجه بیشتر طراحان و برنامه ریزان حوزه منابع انسانی در هر سازمانی است. در ادامه، تجربه خلاقانه اجرای این برنامه در بیمارستان شهید رجایی شیراز مرور می شود:
اهداف اجرای برنامه مربی – شاگرد (منتور _ منتی)
1. تقویت روحیه کتابخوانی در سازمان با توجه به کاهش سرانه مطالعه در کشور
2. تقویت روحیه مشارکت و کار تیمی بین همکاران با اجرای ارایه گروهی
3. افزایش اعتماد به نفس در ارایه مطالب و همچنین کسب مهارت فن بیان
4. یادآوری روحیه مربی _ شاگردی در تمامی مقاطع سازمانی و ایجاد انگیزش برای یادگیری بیشتر
5. تقویت روحیه رقابت مثبت برای ایجاد و توسعه خلاقیت ها در برگزاری سمینارها
6. افزایش سطح دانش مدیران و کارکنان و توانمندسازی آنان
روش اجرایی برنامه در بیمارستان:
در سال 1396بعد از بررسی نیازسنجی آموزشی از سوی مسوولان بیمارستان، طی برگزاری نشست های کمیته آموزش و بارش افکار مشخص شد که یکی از نیازهای اصلی مسوولان بیمارستان، توانمند شدن در مهارت های مدیریتی و همچنین توانایی در ارایه مطالب است که برای کسب و ارتقای مهارت های یاد شده با پیشنهاد مدیر بیمارستان، برای برگزاری دوره های آموزشی به روش مربی_شاگردی (منتور_منتی) تصمیم گیری شد.
در ادامه برای اجرای این تصمیم فرآیندی به شرح زیر به تصویب کمیته آموزش رسید و به مرحله عملیاتی درآمد.
مراحل پیاده سازی روش مربی _ شاگرد در بیمارستان:
1. کارگروهی برای برنامه ریزی اجرای ایده پیشنهادی با حضور مدیر یا رئیس بیمارستان، مدیر پرستاری، سوپروایزر آموزشی و معاون آموزشی بیمارستان تشکیل شد.
2. تعدادی از مسوولانی که از مدرسان تائید شده اداره آموزش و توسعه دانشگاه بوده و سابقه مطلوبی در برگزاری سمینارها دارند (بین 8 تا 12 نفر) به عنوان مربی یا هدایتگر (منتور) انتخاب شوند و هر کدام گروهی برای اجرای این برنامه، سازماندهی کنند.
3. تیم داوری متشکل از افراد خبره و اساتید دانشگاه با موافقت خود مسوولان انتخاب و برای تدوین چک لیست ارزیابی برنامه های آموزشی اقدام شود.
4. یک کتاب با اولویت موضوعات مدیریتی یا روابط سازمانی از سوی هر کدام از مربی ها انتخاب و عنوان کتاب در کارگروه تصویب شود.
5. تمامی همکاران علاقمند بیمارستان با انتخاب خود به نسبت مساوی به عنوان هدایت شونده یا منتی در گروه های تشکیل شده عضو شوند.
6. برای برگزاری سمینار یک روزه و ارایه کتاب های موردنظر زمان بندی و برنامه ریزی انجام شود.
7. هر کدام از گروه ها طبق زمان بندی مشخص شده و با حضور تمامی مسوولان بیمارستان و سایر گروه های منتور_منتی کتاب منتخب را ارایه کنند.
8. تمامی گروه های ارایه دهنده و مربی مربوطه پس از ارایه از سوی داوران منتخب با چک لیست یکسان و تعریف شده ای ارزیابی شوند.
این تجربه با موفقیت از مهر ماه 96 در بیمارستان، در حال اجرا بوده و طی یک دوره شش ماهه تمامی همکاران علاقمند شرکت کننده در این طرح در قالب هفت گروه در سمینارهای یک روزه، کتاب های مصوب کمیته اجرایی را ارایه داده و پروژه تعریف شده به انجام رسید.
در سال های97 و 98 نیز با ارتقای شرایط قبل ادامه یافت و مستندات مربوطه شامل برنامه های زمان بندی اجرای دوره ها، گروه بندی تیم ها و صورت جلسات ارزیابی و گزارش مصور برگزاری دوره ها موجود است. همچنین برای توسعه مهارت های هدف این برنامه، در سال های 97 و 98 کارکنانی که مسوولیت مدیریتی نداشته و علاقمند به شرکت در این دوره های آموزشی بودند نیز به عنوان منتی شرکت کردند. هم اکنون این بیمارستان، در حال برنامه ریزی برای اجرای مرحله جدیدی از این تجربه موفق در آموزش و توسعه منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
روش نوین مربی _ شاگرد (منتور _ منتی) در بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و فوریت های جراحی شهید رجایی
آموزش و توسعه منابع انسانی همواره نیازمند تدوین برنامه ای منسجم برای توانمندسازی و افزایش دانش مدیران و کارکنان با هدف پایش و ارزیابی اثربخشی فعالیت ها بوده است.
روش مربی _ شاگردی (منتور _ منتی) یکی از روش های موثر آموزش و توسعه در سازمان است که نیازمند توجه بیشتر طراحان و برنامه ریزان حوزه منابع انسانی در هر سازمانی است. در ادامه، تجربه خلاقانه اجرای این برنامه در بیمارستان شهید رجایی شیراز مرور می شود:
اهداف اجرای برنامه مربی – شاگرد (منتور _ منتی)
1. تقویت روحیه کتابخوانی در سازمان با توجه به کاهش سرانه مطالعه در کشور
2. تقویت روحیه مشارکت و کار تیمی بین همکاران با اجرای ارایه گروهی
3. افزایش اعتماد به نفس در ارایه مطالب و همچنین کسب مهارت فن بیان
4. یادآوری روحیه مربی _ شاگردی در تمامی مقاطع سازمانی و ایجاد انگیزش برای یادگیری بیشتر
5. تقویت روحیه رقابت مثبت برای ایجاد و توسعه خلاقیت ها در برگزاری سمینارها
6. افزایش سطح دانش مدیران و کارکنان و توانمندسازی آنان
روش اجرایی برنامه در بیمارستان:
در سال 1396بعد از بررسی نیازسنجی آموزشی از سوی مسوولان بیمارستان، طی برگزاری نشست های کمیته آموزش و بارش افکار مشخص شد که یکی از نیازهای اصلی مسوولان بیمارستان، توانمند شدن در مهارت های مدیریتی و همچنین توانایی در ارایه مطالب است که برای کسب و ارتقای مهارت های یاد شده با پیشنهاد مدیر بیمارستان، برای برگزاری دوره های آموزشی به روش مربی_شاگردی (منتور_منتی) تصمیم گیری شد.
در ادامه برای اجرای این تصمیم فرآیندی به شرح زیر به تصویب کمیته آموزش رسید و به مرحله عملیاتی درآمد.
مراحل پیاده سازی روش مربی _ شاگرد در بیمارستان:
1. کارگروهی برای برنامه ریزی اجرای ایده پیشنهادی با حضور مدیر یا رئیس بیمارستان، مدیر پرستاری، سوپروایزر آموزشی و معاون آموزشی بیمارستان تشکیل شد.
2. تعدادی از مسوولانی که از مدرسان تائید شده اداره آموزش و توسعه دانشگاه بوده و سابقه مطلوبی در برگزاری سمینارها دارند (بین 8 تا 12 نفر) به عنوان مربی یا هدایتگر (منتور) انتخاب شوند و هر کدام گروهی برای اجرای این برنامه، سازماندهی کنند.
3. تیم داوری متشکل از افراد خبره و اساتید دانشگاه با موافقت خود مسوولان انتخاب و برای تدوین چک لیست ارزیابی برنامه های آموزشی اقدام شود.
4. یک کتاب با اولویت موضوعات مدیریتی یا روابط سازمانی از سوی هر کدام از مربی ها انتخاب و عنوان کتاب در کارگروه تصویب شود.
5. تمامی همکاران علاقمند بیمارستان با انتخاب خود به نسبت مساوی به عنوان هدایت شونده یا منتی در گروه های تشکیل شده عضو شوند.
6. برای برگزاری سمینار یک روزه و ارایه کتاب های موردنظر زمان بندی و برنامه ریزی انجام شود.
7. هر کدام از گروه ها طبق زمان بندی مشخص شده و با حضور تمامی مسوولان بیمارستان و سایر گروه های منتور_منتی کتاب منتخب را ارایه کنند.
8. تمامی گروه های ارایه دهنده و مربی مربوطه پس از ارایه از سوی داوران منتخب با چک لیست یکسان و تعریف شده ای ارزیابی شوند.
این تجربه با موفقیت از مهر ماه 96 در بیمارستان، در حال اجرا بوده و طی یک دوره شش ماهه تمامی همکاران علاقمند شرکت کننده در این طرح در قالب هفت گروه در سمینارهای یک روزه، کتاب های مصوب کمیته اجرایی را ارایه داده و پروژه تعریف شده به انجام رسید.
در سال های97 و 98 نیز با ارتقای شرایط قبل ادامه یافت و مستندات مربوطه شامل برنامه های زمان بندی اجرای دوره ها، گروه بندی تیم ها و صورت جلسات ارزیابی و گزارش مصور برگزاری دوره ها موجود است. همچنین برای توسعه مهارت های هدف این برنامه، در سال های 97 و 98 کارکنانی که مسوولیت مدیریتی نداشته و علاقمند به شرکت در این دوره های آموزشی بودند نیز به عنوان منتی شرکت کردند. هم اکنون این بیمارستان، در حال برنامه ریزی برای اجرای مرحله جدیدی از این تجربه موفق در آموزش و توسعه منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
اداره آموزش و توسعه