معاونت درمان و تجربه اجرایی درمان بیماری قندخون
معاونت درمان و تجربه اجرایی درمان بیماری قندخون
همراه با مدیریت دانش:
شورای راهبری مدیریت دانش پس از بررسی تجربه ثبت شده معاونت درمان با موضوع «ارایه مراقبت های پزشکی بیماران دیابتی به شکل محله ای با کمک درمانگاه های خصوصی در سطح شهر»، این اقدام را به عنوان یکی از تجارب موفق دانشگاه انتخاب و تصویب کرد.
شرح تجربه: برای پیشگیری و به تعویق انداختن عوارض بیماری در بیماران مبتلا به قندخون لازم است این گروه به صورت پیوسته مراقبت های پزشکی را دریافت کنند و وضعیت آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. اولین سطح مراقبت؛ پزشکان خانواده و عمومی هستند که لازم است هر سه ماه یکبار بیمار را ملاقات کنند و هر بار فشار خون، چربی خون، قند خون، نمایه توده بدنی و وضعیت عوارض کلیوی، قلبی عروقی آنها بررسی گردد. درصورت نیاز به تغییر دوز دارویی برای کنترل قند خون، چربی خون، فشار خون و یا مهار عوارض بیماری و دریافت خدمات تخصصی درمانی به تیم تخصصی ارجاع می شو.ند. این مراقبت ها به شکل استاندارد منجر به مهار بهتر بیماری و به تعویق افتادن عوارض بیماری و در نهایت منجر به ارتقاء کیفیت زندگی بیماران قندخون می شود. ارائه مراقبت های استاندارد دیابت در نزدیکترین محل به زندگی بیماران با ایجاد ارتباط بین سطوح یک، دو و سه مراقبت شامل پزشکان عمومی و خانواده، متخصصین داخلی به عنوان مدیر ارائه خدمات تخصصی به بیماران و متخصصین چشم پزشکی انجام می شود. در مراقبت دیابت، همه نیرو ها شامل مراقب سلامت، پزشک، پزشکان متخصص و پرستار کلینیک دیابت حضور دارند که ایجاد ارتباط بین این اجزا و ارائه مراقبت های هدفمند، محور اصلی این تجربه است، به گونه ای که بیماران برای مراقبت از سوی مراقبین سلامت فرخوان شده و حداقل استاندارد مراقبت پزشک برای آنها توسط پزشک خانواده تامین می شود و در صورت نیاز و بر اساس دستور العمل کشوری بیماران برای دریافت خدمات تخصصی به کلینیک دیابت ارجاع می شوند. در کلینیک دیابت نیز بر اساس برنامه و الگوهای درمانی تخصصی داخلی و چشم پزشکی، مراقبت های تخصصی بیماران توسط پرستار درمانگاه دیابت پیگیری و انجام می شود و پس خوراند لازم به سطح یک مراقبت ارسال می گردد.
در واقع در این تجربه موفق، ایجاد پیوستگی و تجمیع خدمات قابل دریافت در یک مرکز، بیمار را از ارجاعات غیرمنطقی و صرف هزینه بیشتر بی نیاز کرده و در عین حال دریافت خدمات با کیفیت تر در یک محل و یک مراجعه را امکان پذیر کرده است.
دستاوردها :
کاهش هزینه های فردی و سازمانی
رضایتمندی ارباب رجوع
کارآفرینی و فراهم کردن بستر جلب مشارکت بخش خصوصی
سرعت در انجام کار و صرفه جویی زمانی
اقدام در راستای تحقق هدف پیشگیری از عوارض حاد و مزمن بیماری
علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به idea.sums.ac.ir قسمت ایده های انتشار یافته مراجعه نمایند.
شورای راهبری مدیریت دانش دلنشگاه
نظر دهید