کلاهبرداران تلفنی هزارچهره در کمین حساب های بانکی
کلاهبرداران تلفنی هزارچهره در کمین حساب های بانکی
همگان برای پیشگیری از خطر خالی شدن حساب بانکی، باید مراقب شگردهای کلاهبرداران تلفنی و اینترنتی باشند.
به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه گفت: یکی از ترفندهای کلاهبرداران تلفنی این است که خود را به دروغ، به عنوان یکی از مدیران یا کارشناسان سازمان از جمله واحد امور مالی معرفی و تقاضاهای مالی را مطرح کنند.
دکتر «مهرداد شریفی» افزود: آنها ممکن است به صورت دروغین ادعا کنند که در مبلغ حقوق یا مزایای مالی که از طرف اداره به حساب بانکی شما واریز شده، اشتباه شده است و از شما بخواهند که برای بازگشت مبلغ اضافی به دستگاه عابربانک(ATM) مراجعه و فرامین آن ها را اجرا کنید ولی اصلا نباید از آن ها فریب خورد، حتی چنانچه نام و نام خانوادگی و برخی مشخصات اولیه شما را هم برای جلب اعتمادتان بیان کنند!.
دکتر شریفی توضیح داد: اضافه واریز در حقوق و مزایای کارکنان به ندرت اتفاق می افتد و حتی در این صورت هم معمولا خود اداره ممکن است طبق روال قانونی و با همکاری بانک، نسبت به برداشت مبلغ اضافی از حساب، بدون تماس با کارکنان اقدام کند.
او همچنین به یکی از ترفندهای متداول دیگر کلاهبرداران تلفنی اشاره کرد که با بیان دروغین برنده شدن افراد در یک مسابقه یا قرعه کشی، از آنها می خواهند که به دستگاه عابربانک(ATM) مراجعه کنند و یکسری فرامین، اعداد و رمزها را اجرا کنند که با این فریب نیز به یکباره حساب بانکی افراد تخلیه می شود!.
دکتر شریفی از کارکنان دانشگاه خواست که ضمن هوشیاری کامل، از کلاهبرداران تلفنی فریب نخورند، به خواسته های آنها توجه نکنند و در صورت رویارویی با تماس های تلفنی مشکوک، مراتب را به صورت آنی به مدیریت حراست دانشگاه و پلیس فتا اعلام و از راهنمایی های مفید و ضروری این نهادهای دارای صلاحیت استفاده کنند.
او همچنین با اشاره به یکی از کلاهبرداری های متداول سرقت مالی از راه اینترنت با عنوان «فیشینگ»، تاکید کرد: لازم است همگان و از جمله کارکنان دانشگاه، آگاهی های خود را در خصوص راهکارهای پیشگیری از افتادن در دام کلاهبرداران تلفنی و اینترنتی افزایش دهند./ی، حسن شاهی
نظر دهید